Tips diet sihat

Di entri kali ini saya akan berkongsi tips dan panduan diet secara sihat. Saya akan berkongsi melalui pengalaman saya, dari sejak saya kecil lagi, saya tergolong dalam golongan berat badan berlebihan, ada 4 kateogori berat badan, iaitu berat badan kurang (underweight), ideal, berat badan berlebihan (overweight) dan obes. Tetapi apabila berusia 30 an, berat badan saya mulai mencecah kateogori obes. Sakit tapak kaki bahagian tumit menjadi faktor utama saya berusaha untuk menurunkan berat badan.



Seumur hidup saya, saya telah diet sebanyak 4 kali, iaitu ketika saya berumur 16 tahun, 19 tahun, 27 tahun dan tahun 2020 ini saya masih dalam program diet dan berumur 34 tahun. hehehe. 

Carian Pantas.

Persediaan

Sebelum bermula, perkara asas yang perlu ada ialah alat timbang berat badan. Bermacam-macam jenis alat timbang badan, baik yang elektronik atau analog. Terpulang, mana yang berkenan. Alat timbang berat badan adalah sangat penting, kerana dengan adanya alat timbang, saya dapat memantau berat badan saya sendiri. 

Selain daripada memantau berat badan, ianya juga dapat memotivasi diri saya sendiri, contohnya, jika dalam masa sebulan, saya dapat menurunkan berat sehingga 2 kg, 2 kg dalam masa 1 bulan adalah pencapaian yang sangat membanggakan. Ini akan sedikit sebanyak menaikan semangat dan usaha untuk meneruskan diet. Dalam sehari saya akan timbang sekurang-kurangnya sekali. hehehe. Kepuasan diri yang tidak terkata apabila diet yang saya amalkan berhasil.

Selepas itu, adalah sangat penting untuk mengetahui BMI (Body Mass Index) diri sendiri, samada tergolong berat badan belebihan atau obes. Contohnya seperti saya, sebelum saya mulai diet, berat badan saya ialah 96kg dan tinggi saya ialah 170cm, saya tergolong dalam obes. Seperti mana yang sedia maklum adalah sangat merbahaya jika saya tidak bertindak untuk menurunkan berat badan, kerana dibimbangi akan menjejaskan kesihatan saya sendiri. 

Tetapkan sasaran dan matlamat.

Setelah mempunyai alat penimbang sendiri dan mengetahui BMI diri sendiri, sangat penting bagi saya untuk menetapkan sasaran dan matlamat. Bagaimana hendak menetapkan sasaran? Jawapannya ialah, melalui BMI diri sendiri. Contohnya, saya telah mengetahui BMI saya dan saya menyasarkan supaya saya dapat menurunkan berat badan sehingga berat badan ideal. Berat ideal saya adalah sekitar 68kg sehingga 74kg, yang mana pada permulaannya berat badan saya ialah 96kg, 20kg juga nak kena turun. 

Tetapi tiada yang mustahil, jika 20kg itu hanyalah angan-angan atau mimpi, tetapkan sasaran secara berperingkat. Contohnya pada permulaan, berat saya 96kg, iaitu obes. Sekurang-kurangnya sasaran saya ialah ke berat badan berlebihan, iaitu buat permulaan tetapkan sasaran turun berat badan sebanyak 10 kg. Apabila sudah mencapai sasaran, tetapkan sasaran turunkan 10kg lagi. Jika 10kg masih dianggap sukar, tetapkan sasaran secara berperingkat iaitu turun sebanyak 5kg sehinggalah berat badan ideal. Ini adalah supaya tetap bersemangat sehingga mencapai berat badan yang diingini. 

Jika turun 5kg juga sukar, tetapkan sasaran semampu mungkin mengikut kesesuaian diri sendiri, seperti yang saya katakan diatas, ini sangat penting supaya tetap bersemangat.


Berazam dan bertekad.

Faktor kesihatan menjadikan saya bertekad untuk menurunkan berat badan. Seperti yang telah saya sebutkan tadi, tapak kaki bahagian tumit saya telah sakit lebih dari 1 tahun, saya ke perubatan alternatif untuk mengubati sakit tapak kaki, cuma sembuh sementara sahaja, selepas itu, sakit akan datang kembali membuatkan saya berfikir, bagaimana hendak sembuh sepenuhnya jika kaki saya menampung berat lebih dari kemampuannya. Cuba anda bayangkan, lori juga akan rosak jika membawa muatan yang berlebihan. Begitu juga dengan kaki saya, selagi berat saya tidak diturunkan, selagi itu kaki saya akan terus sakit. Ini yang membuatkan saya lebih bersemangat dan bermotivasi untuk menurunkan berat badan.

Selain itu, saya juga pernah mengimpikan untuk mendapatkan badan berotot ataupun sado. Ini ialah ketika saya berumur 27 tahun, cuma dapat bertahan sehingga perayaan Hari Raya Aidilfitri sahaja. hehehe. Segala jerih payah usaha lebur. 

Keinginan dan semangat perlu dikekalkan sehingga mendapatkan berat badan yang diingini serta perlu diteruskan supaya tidak kembali ke rutin pemakanan yang kurang sihat. Apabila sudah kembali ke rutin sebelum berdiet, amatlah susah untuk meneruskan ke rutin berdiet kerana itulah perlu tetap kekal bersemangat dan bermotivasi walau dalam apa jua keadaan.

Mula.

Setelah alat penimbang berat badan telah pun ada, BMI sendiri pun telah diketahui, sasaran juga telah ditetapkan serta berbekalkan semangat dan keazaman yang tinggi. Boleh lah mulai. Yang paling penting ialah semangat dan keazaman tinggi, kerana apa? Kerana semangat dan keazaman yang tinggi lah yang akan membawa kepada sasaran yang dikehendaki. Tetapi sebelum itu, penting juga untuk mengetahui serba sedikit mengenai proses pembakaran lemak. Saya akan menerangkan secara ringkas bagaimana proses pembakaran lemak, secara umumnya, lemak dan kalori akan dibakar oleh otot. 

Seperti yang sedia maklum, lelaki mempunyai berat otot yang lebih berbanding dengan wanita. Oleh sebab itu pembakaran kalori akan lebih tinggi dari wanita. Contohnya, lelaki normal akan membakar kalori sekitar 1200 kj berbanding wanita hanya membakar sekitar 800 kj dalam sehari. Ini adalah berdasarkan aktiviti rutin harian tanpa senaman. Jika dalam seharian ada aktiviti senaman atau pekerjaan yang lebih kepada fizikal, pembakaran kalori akan lebih tinggi dari yang disebutkan di atas. Semakin berat otot semakin tinggi pembakaran kalori. Tetapi harus diingat juga, kalori perlu seimbang dengan kecukupan yang diperlukan oleh badan. Ini akan menjadi masalah kepada sesiapa yang pekerjaannya lebih kepada fizikal. Jika berasa lemah longlai ketika bekerja, itu adalah tandanya badan kekurangan kalori daripada biasa. Untuk mengatasinya, pengambilan makanan perlu dikurangan secara berperingkat iaitu sedikit demi sedikit. Tidak digalakkan secara drastik.

  • Pembakaran kalori yang disebutkan di atas hanyalah purata sahaja, faktor utamanya ialah keunikan biologi tubuh badan itu sendiri yang pada hakikatnya semua orang adalah berbeza. Cuma pembakaran kalori di atas adalah sebagai panduan sahaja.
Kadar pembakaran kalori saya menurun apabila umur saya meningkat naik, ini terbukti, sepanjang 4 kali saya berusaha menurunkan berat badan, ketika umur saya 16 tahun dan 19 tahun, sangat mudah untuk saya menurunkan berat badan dengan hanya mengurangkan sedikit sahaja pengambilan makanan dan tanpa senaman. Dalam tempoh sebulan saya dapat menurunkan berat badan sehingga 3 kg, berbanding ketika saya berumur 27 tahun, saya memerlukan masa sehingga 8 bulan untuk menurunkan berat badan sebanyak 10kg. Dalam tempoh 8 bulan saya berusaha keras dengan bersenam dan mengurangkan pengambilan makanan secara intensif. Berbeza pula ketika umur saya 34 tahun, saya menurunkan berat badan 10kg dalam masa 4 bulan. Kenapa berbeza? Sedangkan saya ada terangkan proses pembakaran kalori menurun mengikut umur. Kerana, ketika saya berumur 27 tahun, saya telah melakukan senaman secara intensif dan otot-otot tubuh badan saya telah terbentuk. Sepertimana yang saya jelaskan pada awal tadi, otot yang membakar kalori. Contoh yang paling mudah, otot saya ketika sebelum bersenam secara intensif adalah seperti kucing, setelah bersenam akan menjadi seperti harimau. Apabila saya kurang bersenam, harimau tersebut akan tidur sehinggalah sekarang, saya hanya cuma perlu kejutkan harimau tersebut. hahaha. Saya berharap pembaca memahami apa yang ingin saya sampaikan.  

Berbalik kepada topik,

Langkah pertama 

Langkah pertama yang perlu dilakukan ialah mengurangkan pengambilan karbohidrat, seperti yang sedia maklum contoh karbohidrat ialah nasi, roti dan sebagainya. Nasi adalah makanan ruji rakyat Malaysia khususnya dan Asia Tenggara amnya. Sebagai contoh, saya makan nasi bersama lauk pauk kegemaran saya 3 kali atau 2 kali sehari, iaitu pada sebelah pagi, tengah hari dan di malam hari. Ini adalah rutin harian saya sebelum berdiet. Kebiasaannya saya akan makan 2 senduk nasi setiap kali makan, apabila berdiet, saya akan makan 1 senduk nasi sahaja. Amalkan selama sebulan yang pertama, dalam masa sebulan, dapat dilihat perubahan berat badan, berdasarkan pengalaman saya, saya telah berjaya menurunkan berat badan sebanyak 1 kg.

Langkah kedua

Tetapkan masa makan. Contohnya pada sebelah pagi, 9.00 pagi atau sekitarnya, pada sebelah tengah hari, 1200 tengah hari atau sekitarnya dan pada sebelah malam pula sekitar jam 7.00 malam. Ini adalah supaya sistem penghadaman besedia pada masa yang telah saya sebutkan di atas serta yang paling penting, pembakaran kalori atau lemak berlaku secara konsisten mengikut masa yang telah saya sebutkan diatas.

Langkah ketiga 

Bersedia untuk berhenti makan nasi pada sebelah malam. Ini adalah kerana pada sebelah malam, kita tidak memerlukan banyak tenaga, seperti yang sedia maklum, di malam hari kita akan bersedia untuk tidur. Secara automatik, sistem penghadaman akan menukarkan karbohidrat kepada lemak. Gantikan nasi dengan beberapa keping roti, itu sudah memadai.

Langkah keempat

Langkah ini sangat kritikal. Kerana apa? pada tahap ini, berkemungkinan jarum penunjuk berat yang ada pada penimbang akan statik. Maksudnya pada tahap ini, kebiasaannya masuk bulan kedua, berat badan tidak menunjukkan sebarang penurunan. Contohnya pada bulan pertama turun 1 kg, masuk bulan kedua, penurunan adalah tidak seperti yang di sangka, iaitu kurang dari 1 kg atau tiada perubahan langsung. Pada tahap ini juga berkemungkinan pengambilan kalori dan pembakaran kalori adalah pada kadar yang sama. Cara mengatasinya ialah dengan melakukan senaman ringan yang bersesuaian dengan kelapangan masa masing-masing. Contoh senaman ringan ialah seperti tekan tubi, bangkit tubi dan lompat bintang. Senaman ini tidak melibatkan peralatan dan hanya mengunakan berat badan sendiri sahaja.

Langkah kelima

Lakukan langkah 1 sehingga 4 secara konsisten. Jika langkah yang disebutkan tidak dilakukan dengan konsisten, berkemungkinan akan mengambil tempoh yang lebih panjang dari yang dirancang. Contohnya, saya dapat mengurangkan 10kg selama 4 bulan, jika saya kurang berdisiplin dan tidak konsisten, berkemungkinan saya menurunkan 10kg berat badan dalam masa 7 bulan atau lebih. Silap-silap setahun pun tidak tercapai sasaran. Supaya sentiasa kekal bersemangat, digalakkan menghadiahkan diri sendiri dengan makanan kegemaran apabila sesuatu sasaran telah tercapai. Tetapi perlu diingat juga selepas menyantap hadiah untuk diri sendiri, keesokkannya perlu lah gandakan usaha supaya diet dalam kadar seimbang. Sebelum terlupa "cheat day" juga merupakan salah satu cara untuk "reward" diri sendiri. "Cheat day" adalah perkara biasa dan normal apabila baru bermula berdiet, usaha kurangkan "cheat day" secara berperingkat sehingga "cheat day" merupakan "reward" untuk diri sendiri sahaja.

Punca-punca kenapa selalu gagal.

Berhenti apabila tiada penurunan berat badan.

Disebalik kejayaan akan ada terselit kegagalan, termasuk saya sendiri. Ini terjadi apabila pada satu tahap yang mana berat badan statik pada masa 1 minggu hingga 4 minggu. Bayangkan pada masa tersebut, besusah payah berdiet, mengawal pemakanan, aliran masuk karbohidrat dan sebagainya tetapi tiada hasil yang memuaskan diperolehi. Rasa kecewa dan sebagainya akan menyelubungi dan tanpa berfikir panjang, diet akan berhenti di situ sahaja serta kembali pada rutin harian yang lama.

Kenapa ianya terjadi? Ini terjadi kerana, pada tahap tersebut, badan dalam proses mencairkan lemak tepu yang ada pada badan. Bayangkan lemak yang telah terhasil selama bertahun-tahun, seperti saya, sejak dari kecil lagi lemak tersebut menempel. Sudah tentu memerlukan masa yang agak lama untuk mencairkannya.

Untuk mengatasinya, senaman perlu ditingkatkan dari sebelumnya. Contoh, kebiasaan nya senaman 2 hingga 5 minit, tingkatkan lagi kepada 6 hingga 10 minit mengikut kemampuan masing-masing. Ataupun perbanyakan senaman kardiovaskular seperti skipping, lompat bintang dan sebagainya. Jogging adalah senaman antara yang paling efektif, tetapi apabila kekangan masa ataupun sebagainya, kebanyakkannya tidak mampu untuk jogging, termasuk saya sendiri. 

Jika tidak mampu juga, cuma tunggu dan lihat sahaja, kekalkan pengambilan makanan seperti yang telah saya sarankan diatas, cepat atau lambat, lambat laun lemak akan cair juga. Jika lemak telah cair, penurunan berat badan akan menjadi lebih mudah dengan hasil yang sangat membanggakan.

Sebagai makluman, berat akan statik bukan hanya sekali sahaja, tetapi akan terjadi beberapa kali sehingga lemak tepu cair. Contohnya seperti saya, dalam pada saya berusaha menurunkan berat sebanyak 10kg, ia statik pada berat 92kg, 88kg dan 85kg. Rahsia kejayaannya adalah bersabar dan kekalkan usaha sehingga membuahkan hasil.

Cara senaman yang salah.

Bersenam juga merupakan faktor yang penting, kebanyakkannya termasuk saya sendiri gagal atau sukar menurunkan berat badan kerana cara senaman yang salah. Berkemungkinan juga selepas sesi senaman yang berat, penat dan lapar mendorong untuk makan sebanyaknya sehingga licin. Hehehe. Jangan pernah lakukan ini, kerana semakin banyak kalori dibakar, semakin banyak juga kalori masuk(makan). Ini akan menyebabkan senaman berat dan meletihkan menjadi sia-sia sahaja. Cara mengatasinya ialah dengan melakukan senaman mengikut kemampuan masing-masing. Lakukan secara berperingkat dan elakkan senaman berat pada permulaan. Sebagai contoh, lakukan lompat bintang selama 10 saat selama 4 hari, pada hari kelima dan 4 hari seterusnya lakukan senaman lompat bintang selama 15 saat, begitulah seterusnya sehingga stamina terbina dan dapat melakukan lompat bintang dengan mudah.

Selain itu, jogging adalah antara senaman yang paling terbaik dan efektif dalam menurunkan berat badan. Perlu juga faham kenapa dianjurkan senaman selama 20 minit? Ini kerana kebiasaannya, dalam tempoh di bawah 20 minit, hanya membakar kalori yang datangnya dari pemakanan, ini adalah purata sahaja. Oleh sebab itu, selepas 20 minit senaman, tubuh akan menggunakan lemak badan (fat storage) sebagai tenaga. 

Tidak dianjurkan bersenam melebihi 1 jam, kenapa? kerana tubuh akan menggunakan protein di otot sebagai tenaga, oleh sebab itu pelari maraton tiada yang bertubuh sasa, rata-rata pelari maraton bertubuh kurus. Sekali lagi saya ingatkan, tempoh 20 minit adalah purata dan panduan sahaja. Ini adalah bergantung kepada kalori yang diambil semasa pemakanan, sebagai contoh yang paling mudah, air minuman bercoklat mempunyai kalori yang tinggi berbanding air minuman kopi, berkemungkinan untuk membakar kalori air bercoklat ialah selama 3 minit senaman berbanding air minuman kopi 1 minit senaman.  Pada tahap ini, saya dapat mengatur tempoh senaman berdasarkan kalori yang saya ambil semasa pemakanan. Selain itu juga, saya juga dapat mengetahui bahawa tubuh badan saya tinggi atau rendah pembakaran kalori. Jika anda dapat menguasai teknik ini, penurunan berat badan bagi anda tidak menjadi masalah ataupun penghalang.

Sebagai pengetahuan tambahan, jika anda merancang untuk melakukan senaman yang berat dan bagi tempoh yang lama, ini kebiasaannya senaman yang melibatkan pembinaan otot bagi lelaki, seharusnya mengambil makanan yang tinggi protein atau makanan protein tambahan. Sumber protein adalah makanan bagi otot untuk kekal dalam keadaan yang optimum dalam pembakaran kalori. Sebagaimana yang telah saya sebutkan, semasa bersenam, pertama sekali tubuh akan mengkomsumsi kalori dari sumber makanan untuk ditukarkan kepada tenaga, selepas itu lemak badan dan akhir sekali protein di otot. Jika anda makan makanan yang tinggi protein, otot tidak akan mengecut dan sentiasa dalam keadaan yang optimum.

Selain itu juga, untuk kekal aktif, perlu di pastikan bahawa tubuh badan mempunyai kadar elektrolit yang seimbang. Bagaimana untuk mengetahui bahawa badan dalam keadaan yang seimbang elektrolit? Jawapannya ialah dengan memerhatikan perubahan peluh badan. Tubuh badan yang normal ialah berpeluh semasa bersenam dan berbau masin. Jika semasa bersenam, anda tidak berpeluh atau kurang berpeluh dari kebiasaannya ataupun peluh berbau masam. Anda berada ditahap dehidrasi. Keadaan ini sangat merbahaya dan perlu ditangani dengan kadar segera. Sebagai contoh, kereta memerlukan minyak pelincir untuk terus bergerak selain daripada petrol. Jika minyak pelincir kurang dari tahap yang sesuai, ini akan menyebabkan kereta akan rosak. Apatah lagi kita manusia, jika dibiarkan banyak implikasi yang akan berlaku seperti suhu badan akan tinggi daripada biasa, sentiasa berasa letih dan lesu, kulit kering dan sebagainya. Saya tidak dapat menerangkan secara terperinci, kerana saya tiada pengetahuan luas mengenai bidang berkaitan.

Untuk kekal terhidrat sepanjang masa, pastikan minum air kosong mencukupi dan pastikan pengambilan garam pada tahap yang seimbang. Ada banyak lagi makanan lain yang menjurus kepada kekal terhidrasi, cuma ini adalah berdasarkan pengalaman saya.
  • Jika gejala berterusan, segera bertemu pakar bidang berkaitan untuk rawatan susulan dan nasihat.

Sukar mengawal pemakanan.

Tidak dinafikan, mengawal pemakanan adalah perkara yang sangat sukar pada permulaannya. Setelah beberapa minggu, barulah akan terbiasa. Ibarat pepatah melayu mengatakan, alah bisa tegal biasa. Mengawal pemakanan adalah perkara yang sangat penting dan perkara yang paling asas dalam menurunkan berat badan. Jika perkara asas ini tidak di praktikan, sangat sukar untuk menurunkan berat badan, tetapi tidak mustahil jika di gandingkan dengan senaman. Senaman perlulah dilakukan dengan semaksima mungkin, tetapi dengan faktor kekangan masa dan sebagainya, kebanyakan orang pasti tidak sanggup bersenam melebihi kemampuan masing-masing.

Kerana apa ya? Cuba anda bayangkan, untuk membakar kalori sekitar 100kj, anda perlu berlari selama 3 minit. Itu baru 100kj, jika 500kj bagaimana pula? tentu anda tidak sanggup. Jika memilih untuk bersenam daripada mengawal pemakanan, ibarat anda menempuh perjalanan jauh yang penuh dengan liku dan berbukit-bukau. Kenapa memilih jalan yang sukar sedangkan jalan yang mudah ada, iaitu mengawal pemakanan dan hanya melakukan senaman ringan. Saya percaya kebanyakan orang akan memilih jalan yang mudah berbanding jalan yang sukar. 

Tips dan kunci utama kejayaan dalam mengawal pemakanan ialah mengawal keinginan untuk makan ataupun mengawal nafsu makan. Jalan yang mudah juga akan menjadi sukar jika nafsu makan tidak di kawal. Bagaimana mengawal nafsu makan? Perkara yang perlu dilakukan ialah dengan mengubah 'mindset', kerana kebiasaannya contohnya seperti saya, sebelum saya berdiet, setiap hari semasa masih di tempat kerja lagi saya akan berfikir apa yang akan saya makan pada malam hari, secara automatik sepanjang perjalanan pulang ke rumah, saya tidak berhenti memikirkan makan, makan dan makan. hahaha. Jika saya tidak dapat makan seperti yang difikirkan, perasaan kecewa seperti putus cinta akan menyelubungi. hahaha. Kerana apa? apabila saya mindset untuk makan, secara automatik juga otak menghantar isyarat kepada perut, perut akan merembeskan asid dan bersedia untuk menerima makanan dan menghadam. Secara tidak langsung, saya akan menjadi tersangat lapar dan akan makan sepuas hati. 

Untuk mengatasinya, mindset makan tukarkan kepada mindset malam ini saya tidak akan makan, saya percaya 90%, saya tidak akan makan. Seperti yang diketahui, pada malam hari, kita tidak memerlukan banyak tenaga dan badan bersedia untuk tidur. Beberapa keping roti sudah memadai untuk alas perut. Selain itu juga elakkan berfikir tentang makanan, sibukkan diri dengan aktiviti yang bermanfaat. Lama kelamaan, akan jadi terbiasa. Selain itu juga, elakkan memakan makanan kegemaran, makan makanan yang tidak membuka selera masing-masing. Sebaliknya jadikan makanan kegemaran sebagai hadiah apabila saya telah mencapai sasaran yang diinginkan. Di samping itu, elakkan juga supaya tidak terlalu lapar, kerana apabila terlalu lapar,  saya akan makan sepuas hati, pada tahap terlalu lapar, keinginan untuk makan sukar dikawal. 

Selain dari yang saya sebutkan di atas, faktor pemilihan makanan haruslah dititik beratkan. Kerana apa? Jika saya dapat mengawal pemakanan tetapi makanan yang makan mempunyai kalori yang tinggi, ia sama juga seperti makan makanan berkalori rendah dalam kuantiti yang banyak. Boleh dikatakan usaha menjadi sia-sia sahaja. Sebagai contoh, segelas kopi dan segelas air minuman bercoklat mempunyai kuantiti yang sama, tetapi tidak pada kalori. Air minuman bercoklat mempunyai kalori yang sangat tinggi berbanding air kopi, oleh sebab itu kurangkan air minuman bercoklat, gantikan dengan air kopi. Kebaikan air kopi ialah dapat mempercepatkan proses pembakaran kalori. Kelihatan seperti perkara yang remeh, tetapi air minuman lah antara yang paling cepat untuk dihadam, jika tiada aktiviti fizikal, badan akan menukarkan air minuman tersebut kepada lemak. Elakkan juga minuman jus buahan bergula, banyakan meminum air kosong, selain mempunyai kalori yang sangat rendah, ia berfungsi sebagai pengimbang bendalir dalam tubuh dan dapat membuang sisa toksid dalam badan. 

Gantikan nasi atau beras sedia ada kepada nasi atau beras yang mempunyai kandungan kanji yang rendah. Sebagaimana yang diketahui, beras yang mempunyai kandungan kanji yang rendah, harganya agak mahal berbanding beras biasa. Sesuai untuk keluarga kecil seperti saya. Saya juga telah menukarkan beras biasa kepada beras yang kurang kanji kandungan kanjinya, selain daripada kandungan gula yang rendah dan kolestrol yang rendah, banyak lagi kebaikan beras tersebut baik untuk kesihatan. Beras ini sangat sesuai untuk berdiet dan sesuai bagi golongan warga emas. Bagi saya, tidak salah untuk melabur sedikit wang untuk kesihatan. Sesuai juga bagi sesiapa sahaja yang pekerjaannya lebih kepada pejabat yang tidak melibatkan pekerjaan fizikal yang berat. Bagi keluarga besar, yang kurang bekemampuan, usahakan untuk menukar setengah kuantiti beras kepada beras kurang kanji. Contohnya, jika pengunaan beras ialah sebanyak 10kg sebulan, 5 kg beras biasa dan 5 kg beras kurang kanji. Anda akan dapat merasai pelaburan tambahan anda berbaloi. 

Kesimpulan

Terdapat bermacam-macam cara untuk menurunkan berat badan secara sihat terpulang kepada anda untuk memilih. Cara saya terbukti berkesan pada saya, mana tahu berkesan kepada anda juga. Pastikan mengimbangi kemasukan makanan dan senaman. Kunci kejayaan yang paling utama ialah kesabaran, usaha dan disiplin yang tinggi. Untuk makluman, masa yang diperlukan untuk menurunkan berat badan kepada berat badan ideal ialah lebih kurang satu tahun. Sebab itulah kesabaran, usaha dan disiplin diperlukan bagi menjayakan nya. Sekian sahaja perkongsian daripada saya, semoga bermanfaat kepada sesiapa sahaja yang memerlukannya. Terima kasih.



















Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Punca lampu signal tidak menyala.

Tips untuk Menambah kelajuan dan Pecutan Yamaha ss2 110cc dengan bajet rendah.

Mengatasi masalah brek drum jem