Yamaha ss2 110cc, basic carburetor tuning Part 1

Assamualaikum dan salam sejahtera. Saya akan menerangkan serba sedikit mengenai setting carb melalui sedikit pembacaan dan dan kebanyakannya adalah melalui pengalaman.

Sebelum ini saya telah menunggang rxz beberapa tahun, rxz tu lah byk jdi bahan experimen sampai banyak screw dah loose. hehehe. kesian rxz tu. Saya beli second hand dan di setting secara jimat minyak. Jimat memang jimat, tapi enjin cepat panas. Pecut memang senang tapi top speed x berapa nak sedap.

Advertisements






Maaf,menyimpang sikit. hehehe. berbalik kepada yamaha ss2 110, sma juga, saya beli second hand juga dan setting minyak pun jimat, kali ini enjin berbau hangus apabila di pecut, kalau di biarkan akn menyebabkan kerosakkan komponen lain. So, perlu di setting.

Perkara pertama yang basic kita perlu tahu, pastikan motorsikal berada dalam keadaan yang normal, maksud saya tidak ada ada kerosakan pada motor, kira motor sihat walafiat. Supaya memudahkan kita setting.

Buka karburetor dan perhatikan saiz mainjet, saiz pilot jet dan position takuk clip slide needle.


Yang paling kiri ada mainjet y110 ss, pastu mainjet rxz dan pilot jet. Memandangkan mainjet y110 ss susah cari, kalau ada pun saiz yang tertentu ja, pas tu saiz pun berbeza, contoh mainjet ss size 100, mainjet rxz size 80. Saya guna ja lah mainjet rxz. Kalau boleh beli dalam 8 biji ka. Supaya senang nak setting. Contoh saiz yang ada sekarang adalah size 100, so beli lah size 105,110,115,120,125 dan 130. Boleh juga standby size 95,90,85 dan 80 untuk kemudian hari. Kalau size pilot jet pulak, contoh yang ada di motor size 22.5, sediakan size 20 dan 17.5. Bagi saya size 22.5 dah cukup besar. 

so, dah ada mainjet dan pilot jet boleh lah mula. Tak semestinya nak sedia macam kat gambar atas tu. Ikut kemampuan dan kalau boleh beli saiz secara berturutan. Cth 105 dan 110. 

Sebelum tu, nak kena pastikan bahagian mana yg kekurangan minyak atau terlebih minyak,samada pilot jet ka, main jet ka atau slide needle. Untuk memastikan nya, trootle handle perlu di bahagikan kpd 4 bahagian.1,2,3 dan 4. 1 adalah trootle pada keadaan tak dipulas ataupun pada keadaan sebelum slide needle naik. 4 adalah full trottle atau pun pulas habis.

Baca juga Part 2


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Punca lampu signal tidak menyala.

Tips untuk Menambah kelajuan dan Pecutan Yamaha ss2 110cc dengan bajet rendah.

Mengatasi masalah brek drum jem